maandag 22 maart 2010

Ontwikkelingen (heden)

Alle media-instrument worden gebruikt voor verborgen reclame (Tv, radio, bladen, internet[1] enz.)
De actualiteiten in de media:
Het zal duidelijk zijn dat campagnes, reclames etc. aan deze actualiteiten gekoppeld kunnen worden door er specifiek op in te spelen.
- Informatisering van de samenleving
Naarmate het aanbod aan informatie voor de burger toeneemt, wordt het voor de aanbieder moeilijker zich te verzekeren van de aandacht van het publiek. Reclamemakers zoeken steeds vaker de grenzen van het toelaatbare op om op te vallen te midden van de lawine aan alle informatie die dagelijks door de burger wordt afgevuurd. Om hierin free publicity te ontwikkelen door de discussies. Het publiek kijkt steeds meer naar amusement en minder naar serieuze informatie door de grote ontwikkeling van uitbreidingen in het aantal zenders.
- Reality-tv
De reality-tv, emotie-tv en real life soap ontwikkeld een bepaalde sfeer bij de kijker. Deze formats zorgen voor de gemeenschappelijke betrokkenheid bij de ‘gewone mensen’. Aan de ene kant zoek je de middelen om je boodschap maximaal over te krijgen, anderzijds provoceren de kijkcijfers je om tot de rand te gaan. Het effect is vaak de norm.
- Nieuwe technische mogelijkheden
Door technische mogelijkheden is er geen plek te wereld meer onbereikbaar en kan alles snel overgebracht worden. Ook is het mogelijk door technieken beelden anders te laten zien dan het werkelijk is door bijvoorbeeld foto of videobewerking.
- Commerciƫle belangen
Commerciƫle belangen zullen naar verwachting een steeds grotere rol gaan spelen en dus een steeds grotere invloed op de journalistiek.
- Noodzaak tot reflectie

Het wordt steeds onduidelijk wat wel en wat niet toelaatbaar is in de media. In hoeverre kan de identiteit van de kijker/consument in beeld gebracht worden. Wat accepteert de kijker/consument.
Door de grote schaalvergroting door fusies, samenwerking en overname van kranten wordt het steeds moeilijker je product aan een bepaalde media te koppelen. De concurrentieslag wordt steeds groter en heftiger.
Er is steeds meer vervaging tussen journalistiek en ander maatschappelijke terreinen en professionele activiteiten. Type programma’s komen steeds dichterbij elkaar. De afstand tussen nieuws- en actualiteitenprogramma’s en entertainmentgenres wordt kleiner.

Door de computer en internet komen er steeds meer mogelijkheden voor verborgen reclame. Ze kunnen steeds dieper in je persoonlijke levenssfeer komen.
Verborgen reclame komt steeds meer voor op de meest onwaarschijnlijke plaatsen. Zo kan bijvoorbeeld op een voetbalveld live met de computer reclames op het veld gepresenteerd worden die de mensen thuis op tv zien. Ook na opgenomen series werden later vaak nog reclames in gemonteerd. Het is de magie van de nieuwe technologie. Het belangrijkste is namelijk dat het hierdoor voor de kijker voortaan onmogelijk is om deze reclames te ontlopen, omdat het direct op de plaats van de actie gepresenteerd wordt. Dergelijke virtuele spots zijn dus verborgen reclames(verleiders). Bovendien kan men dergelijke momenten tegen opbod verkopen.
[1] http://webwereld.nl/nieuws/29570/startpagina-nl-blijkt-verzameling-betaalde-links.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten