Met het onbewuste en het onderbewuste worden geestelijke processen (gedachten en gevoelens) bedoeld, die plaatsvinden zonder dat we daar bewust mee bezig zijn[1]. Het onbewuste en het onderbewuste zijn echter niet duidelijk meetbaar of waarneembaar, en de termen dienen om de ingewikkelde processen in de hersenen te kunnen omschrijven. Het onderbewuste wordt ook wel het tweede bewustzijn genoemd. Bij het eerste bewustzijn worden waarnemingen bewust waargenomen en overdacht. Bij het onderbewuste worden waarnemingen wel waargenomen, maar dat gebeurt dan onbewust. Je denkt niet bewust na over de waarneming die je doet, maar toch neem je ze waar, onbewust. Onbewust worden die waarnemingen in het geheugen opgeslagen. Op een later tijdstip kunnen die onbewust opgeslagen waarnemingen, bewust gemaakt worden. Een gedachtegang kan dan zijn : "Hé heb ik dat niet eerder gezien (of gehoord, geroken, geproefd, gevoeld)?" Deze waarnemingen die op deze momenten bewust gemaakt worden kunnen de keuzes van deze persoon beïnvloeden. Dit kan op vele gebieden gebeuren. Direct gelinkt aan dit onderwerp is het keuzeproces van de consument. Merken die in het onderbewuste van de consument het eerst opkomen hebben de grootste kans om aangeschaft te worden. Om deze positie te bereiken is voor bedrijven dus de uitdaging.
[1] www.braintape.nl
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten