maandag 22 maart 2010

Kritiek verborgen reclame (Heden)

De meningen over verborgen reclame worden steeds meer verspreid. Zo ook bijvoorbeeld via Twitter en mond-tot-mond.[1]

· (Verborgen)reclame kan als misleidend en bedrieglijk worden ervaren, omdat de consument onjuist of onvolledig wordt geïnformeerd.
· (Verborgen)reclame suggereert dat je bij het aanschaffen van een bepaald product een bepaald gevoel of emotie kunt verkrijgen.
· (Verborgen)reclame druist soms in tegen de algemeen aanvaarde regels van normen en waarden, op dit moment in Nederland een “hot item”.

Deze kritiek vindt veel gehoor, maar je kunt ook zeggen dat de mensen het idee over de werking en het effect van (verborgen)reclame niet goed inzien. (Verborgen)reclame wil beïnvloeden en overtuigen en is in dat opzicht ook totaal herkenbaar voor iedereen die ermee in aanraking komt, reclame irriteert en roept weerstand op. Op die manier bekeken is reclame dus geen “verborgen verleider” , maar juist zeer nadrukkelijk en zichtbaar aanwezig. Vooral wordt er veel kritiek gegeven als het om gevoelige onderwerpen gaat zoals; milieu, roken, snoepen enz.
Ook is er veel kritiek op het gegeven als het maar genoeg opvalt of irriteert dat het dan wel blijft hangen bij de kijker en zo het effect bereikt.
De consument wordt behandeld alsof hij/zij niet voor zichzelf kan denken.

[1] http://www.molblog.nl/bericht/de-verborgen-consumens/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten